Прогнози вражають: Facebook за крок від банкрутства. Акції компанії за добу подешевшали на 6 млрд доларів, а штрафи можуть скласти і трильйони. У мережі ширяться повідомлення зі страшними заголовками, мовляв, Facebook за п’ять хвилин стане банкрутом, акції впали на 6 млрд доларів тощо. Якщо розібратися, то все це відгомони скандалів з онлайн втручанням Росії у внутрішнє життя країн Заходу і виходом Великої Британії з Європейського Союзу.
Днями все це засяяло новими фарбами. Провідні західні ЗМІ – New York Times, The Guardian, CNN – опублікували власні розслідування про те, як компанія Cambridge Analytica роздобула персональні дані 50 мільйонів користувачів Facebook і використовувала їх у передвиборчій кампанії Дональда Трампа. Чим обернеться таке порушення для Facebook, самого Трампа і світу загалом – судити не беремося, але в тому, на що очікувати найближчим часом користувачам найпопулярнішої у світі соціальної мережі – варто розібратися.
Який же скандал без російського сліду?..
Отже, як Cambridge Analytica змогла заволодіти даними з акаунтів Facebook близько 50 млн користувачів, переважно американського сегмента? Кожне з цих видань має свою версію. За інформацією CNN, двоє співробітників компанії Facebook – Олександр Коган і Джозеф Канселлор – за допомогою підставної фірми “зливали” дані компанії Cambridge Analytica. Однак New York Times наводить іншу версію. За нею, російсько-американський вчений Олександр Коган, доцент Санкт-Петербурзького університету, створив застосунок “thisisyourdigitallife”, нібито для дослідницьких цілей, і вивчав психологічні портрети користувачів Facebook. Додатком користувалися до 300 000 тисяч людей, але Когану надходили також дані зі списку друзів цих користувачів. За приблизними підрахунками, називається цифра в… 50 мільйонів акаунтів. Мовляв, це було легально і з дозволу адміністрації Facebook. Але потім Коган передав усі матеріали, зокрема й про політичні вподобання аудиторії, – компанії Cambridge Analytica. А далі – всі схиляються до того, що результати дослідження Cambridge Analytica були використані в передвиборчій агітації Дональда Трампа на виборах 2016 року. Facebook, дізнавшись про це, висунув Cambridge Analytica вимогу: або видаляйте дані, або ми підемо до суду. У компанії їх запевнили: дані видалено. Раптом у березні 2018 року Facebook висвітлив свою позицію в конфлікті з Cambridge Analytica і Коганом у своєму блозі, за день до публікації розслідувань західних видань. Мовляв, якщо ви не видалите “викрадені” персональні дані – готуйтеся до судів. Але це суспільство не заспокоїло, а навпаки, спричинило нову потужну хвилю скандалу.Для кого були вкрадені ці дані? Насамперед, для штабу Дональда Трампа, який замовив послуги Cambridge Analytica під час передвиборчої компанії. Але не тільки. За інформацією The Guardian, Коган працював не тільки на Cambridge Analytica. Також він отримував гранти від російського уряду на дослідження уподобань користувачів Facebook. Ось вам і друга, дуже зацікавлена і ще більше скомпрометована сторона – Росія…
Інтрига: чи уникне Цукерберг мільярдних штрафів?
Вина Facebook сумнівам не підлягає – компанія не змогла забезпечити захист персональних даних користувачів. Днями з’явилася інформація, що Федеральна торгова комісія США може оштрафувати Facebook, якщо виявиться, що компанія порушила правила приватності. Сума штрафу – колосальна: до 40 000 доларів за кожного (!) “вкраденого” користувача. Якщо помножити це на 50 мільйонів, вийде 2 трильйони доларів. Звідси й розмови про банкрутство, адже капіталізація Facebook – набагато нижча.
Сергій Рачинський
Утім, експерти сходяться на думці, що сценарій, за яким Facebook платитиме цей величезний штраф – не належить до реальних. Тим паче, не може йтися і про банкрутство. Зокрема, експерт “Інституту демократії ім. Пилипа Орлика” Сергій Разумков. Пилипа Орлика” Сергій Рачинський у коментарі Укрінформу зазначає, що цей скандал виник не на ринку, а в політичній сфері, тому штрафів вдасться уникнути. “Політики вважають Facebook потужним інструментом у політичній боротьбі. Саме тому вони його бояться. Це побоювання і викликало таку негативну реакцію політичного середовища США. Чи доведуть вони компанію до банкрутства? Швидше за все, ні. Але тиск на компанію і на Марка Цукерберга особисто посилюватиметься”, – вважає Сергій Рачинський.
Сергій Биков
Сергій Биков, експерт Інституту публічної політики та консалтингу “Інполіт”, коментуючи Укрінформу можливі наслідки цього скандалу для Facebook, не бачить причин для занепокоєння, хоча вважає, що менеджмент соцмережі має винести для себе урок. “Падіння вартості акцій Facebook створить умови для їх продажу та збитків акціонерів. Надалі, якщо Facebook не перегляне свою політику, він ризикує втратити близько 10% користувачів у світі”, – вважає експерт.
Олександр Буянкін
Керівник digital-напрямку комунікаційного агентства Friends of Brands Олександр Буянкін також стверджує, що репутація Facebook після скандалу похитнеться. “Facebook не єдина соцмережа у світі. Через шкоду репутації може початися міграція аудиторії в інші соціальні мережі або месенджери. Той же Telegram побудував свою маркетингову кампанію на запевненні аудиторії в гарантованій безпеці приватних даних. Хоча б одне рішення суду, яке підтвердить незаконність передачі даних від Facebook, не тільки повалить рівень капіталізації, а й позбавить компанію Цукерберга “живих” грошей через відхід рекламодавців на інші платформи. Найбільші з них навіть не чекатимуть міграції аудиторії, їхні рекламні відділи припинять роботу з Facebook, щоб самим уникнути можливих репутаційних втрат”, – припускає експерт. “Однак є нюанс у провини Facebook. Наприклад, навіть якщо довести, що за допомогою даних, які збирає компанія, росіяни вплинули на перебіг президентської кампанії Трампа або на рішення щодо Brexit, це не завдасть компанії непоправної шкоди, скоріше зацікавить інших рекламодавців. Важливо довести, що дані були отримані саме незаконно. У Штатах діє система “opt out”, тобто всі дані користувача за замовчуванням доступні компанії. Вона може розпоряджатися ними, наприклад, продавати, якщо користувач не заборонив їй цього робити. Тож майже будь-хто, хто має гроші та інтерес до таких даних, може їх отримати. Довести провину Facebook у цих умовах буде складно”, – резюмує Олександр Буянкін.
Витоку персональних даних запобігти можна і самимСкандал навколо витоку персональних даних із Facebook ще не закінчився, тому оцінювати всі наслідки поки що зарано. Але експерти вважають, що Facebook у найближчому майбутньому дедалі далі відходитиме від “політики”. “Facebook намагатиметься уникнути прямого конфлікту з політичною обстановкою в США, а отже, продовжить експериментувати з алгоритмами формування стрічки новин для користувачів. Останні зміни на користь поширення “місцевих новин” явно свідчать про спробу соціальної мережі деполітизуватися”, – вважає Сергій Рачинський. В’ячеслав Фокін “Для користувачів соціальної мережі поточна ситуація не матиме особливого значення. Звичайно, це впливає негативно на імідж компанії. Але ж мільярди людей щодня користуються Facebook не завдяки його іміджу, а завдяки функціоналу! І це запорука того, що поточна проблема не матиме серйозних довгострокових наслідків для Facebook”, – погоджується венчурний аналітик компанії ILAG В’ячеслав Фокін.
Альона Дальська
Українського сегмента Facebook конфлікт поки що не торкнувся. Але це не означає, що нема про що хвилюватися, адже схожу технологію можуть використовувати і проти нас. “Не варто забувати, що Україна на порозі виборів, а отже, як активні користувачі українського Facebook, також можемо опинитися “на радарі”, але вже місцевих “мисливців” за громадською думкою. Наприклад, нещодавно Facebook “гуляла” інформація про те, що було зламано базу даних авіакомпанії МАУ – тобто доступ до наших даних під загрозою. Де вибухне – поки що невідомо, треба бути насторожі”, – зазначає експертка компанії “Same & Friends” Альона Дальська.
Олександр Мельник
“Для користувачів Facebook та інших соціальних мереж ця історія має стати повчальною: ніхто не захистить ваші дані, якщо ви самі не подбаєте про це. Ймовірно, витік стався під час проходження користувачами тесту на визначення рис особистості. Тести дедалі більше набирають популярності в мережі. Користувачі охоче їх проходять, щоб дізнатися, “ким вони були в минулому житті” і “на яку знаменитість схожі”, навіть не підозрюючи, що в цей самий момент їхні персональні дані поповнюють величезні бази, що становлять неабияку цінність для маркетингових і, як показала історія з Cambridge Analytica, навіть політичних цілей. Тому не варто особливо довіряти підозрілим компаніям-виробникам різноманітних програм чи застосунків і справді ознайомлюватися з політикою захисту даних перед тим, як натиснути “I agree”. А відсутність будь-якої політики захисту даних, коли вас навіть не запитують згоди на їхній збір, сама по собі може сигналізувати про небажаність роботи з таким застосунком”, – резюмує Олександр Мельник, юрист ЮФ “Василь Кісіль і Партнери”.
Українським користувачам Facebook треба особливо ретельно стежити за безпекою своїх персональних даних. Адже вони незабаром можуть стати легкою здобиччю не лише українських політтехнологів, а, що небезпечніше, російських. І нехтування правилами безпеки може мати тяжкі наслідки не лише для вас особисто, а й для всієї країни.
Микола Романюк
Олександр Буянкін
Керівник Digital-напрямку